چگونه در استارتاپ شکست نخوریم ؟

چگونه در استارتاپ شکست نخوریم ؟

لین استارتاپ چیست؟

اگر شما هم در دنیای استارت اپ مشغول به کار باشید حتما می دانید که مفهموم شکست در امر استارتاپ معمول است و تعداده زیادی از استارتاپ ها منجر به شکست می شوند .

اما خبر خوب این است که راه حلی وجود دارد که امکان این شکست ها را تا حده زیادی کاهش می دهد.

علل شکست استارتاپ ها

لین استارتاپ (lean startup) یا استارتاپ ناب

همانطور که می دانید یکی از واضح ترین ویژگی استارتاپ ها ریسک پذیری بالای ان ها است . لین استارتاپ متودولوژی است که به کار آفرینان کمک می کند تا این ریسک پذیری را تا حده زیادی کاهش دهند ومطمئن شوند محصولشان به خوبی به فروش می رسد .

برای اگاهی کامل از چگونگی کار لین استارتاپ بیایید یکی از مهم ترین دلایل شکست استارتاپ ها را بررسی میکنیم.

بسیاری از استارتاپ ها که وقت و هزینه زیادی را برای تولیده محصول جدیدشان تلف میکنند با شکست مواجه می شوند چرا؟

به دلیله اینکه قبل از اینکه بازار هدف را مورده بررسی قرار دهند محصول خورد را روانه بازار کردند.

پس بررسی بازخورد مشتری از اهمیت بالایی برخوردار است یعنی اینکه محصولمان تا چه حد مورده استقبال قرار می گیرد و به فروش می رسد.

تاریخچه لین استارتاپ

لین استارتاپ چگونه شکل گرفت؟

سال ۲۰۱۱ لین استارتاپ توسط اریک ریس ایجاد شد ، اریک ریس با وجود اینکه وقت و انرژی زیادی برای استارتاپ خود صرف کرد و تیمه حرفه ای و سرمایه کافی هم داشت با شکست مواجه شد ، ریس بر خلاف دیگر بنیان گذاران به دنباله دلیله شکست خود رفت و متوجه شد که بزرگترین دلیله شکستش عدم درک بازار است و نتوانسته نیاز های واقعی مشتریان را بشناسد .

ریس کتابی را هم با عنوان استارت های ناب همان سال ارائه کرد که این کتاب نتیجه تجربیاتش بود و به یکی از پرفروش ترین کتاب ها در سال ۲۰۱۲ تبدیل شد .

موضوع این کتاب این بود که بنیان گذاران محصوله خود را در حجم کوچکتری وارد بازار کرده و بازخورد مشتریان را نسبت به این محصول ارزیابی کنند و با ریسکه کمتر کسب و کار خود را ایجاد کنند .

کتابی که این نتیجه تجربیات و یکی از پرفروش ترین کتاب‌‎ها در سال ۲۰۱۲ بوده است .

برای دانلود pdf کتاب لین استارتاپ اثر اریک ریس اینجا کلیک کنید.

گام‌های اصلی لین استارتاپ

حالا که تا حدودی با لین استارتاپ اشنا شده اید بهتر است بدانید لین استارتاپ در چند گام انجام می شود.

یک لین استارتاپ دارای سه مرحله اصلی ساخت ، سنجش و یادگیری است که هدف این سه مرحله تبدیل یک نمونه ساده به به یک نتیجه نهایی و اصولی با سنجش رفتاره مشتری است.

لین استارتاپ

مزایای لین استارتاپ نسبت به استارتاپ‌ها

حالا که تا حدودی با مراحل لین استارتاپ اشنا شدید به بررسیه مزایای لین استارتاپ نسبت به سایر استارتاپ ها می پردازیم .

همانطور که قبل  تر مشاهده کردید احتمال موفقیت لین استارتاپ تا حده زیادی نسبت به دیگر استارتاپ ها بیشتر است به دلیله اینکه شما نمونه ی کوچک محصوله خودتان را وارد بازاره کار کردید و بازخورد مشتریان را مشاهده کردید.

موانع لین استارت؟

لین استارتاپ ممکن است تا حده زیادی ساده بنظر برسد و در حقیقت می توان گفت پایه های لین استارتاپ ساده است ولی مانند هر متودولوژی دیگری پیچیدگی هایی هم دارد که با مطالعه می توانید به اسانی روش ها و اصول این روش را یاد گرفته و به کار ببرید.

نتیجه گیری

با لین استارتاپ صاحبان ایده می توانند با سه گامه ساخت ، سنجش و یادگیری اشکالات احتمالی کسب و کار خود را با تحیله رفتاره مشتریان بررسی کنند و محصول خود را با بیشترین بازدهی وارد بازار کنند.

با وجود اینکه لین استارتاپ تنها چند سال است که وارد دنیای کسب و کار شده ولی توانسته جایگاه مناسبی در بین کارآفرینان کسب کند.

با دیگران به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *