مراحل ثبت برند

مراحل ثبت برند

یکی از مهم ترین قدم ها برای کسب و کار داشتن یک نام تجاری یا لوگو است که به آن برند میگویند.

برای به ثبت رساندن برند چند گام زیر را باید طی شود …

1-انتخاب نام برند و علامت تجاری:

اولین گام برای شما این است که یک نام برای برند خود انتخاب کنید. نامی که سال ها با آن کسب و کار میکنید و میان مردم مشهور میشود.

2-استعلام برند:

 پس از انتخاب نام برند باید مطمئن شوید که برندی با این نام قبلا ثبت نشده باشد. درصورتی که نام انتخابی شما از قبل ثبت شده باشد شما نمیتوانید آن را ثبت کنید و باید نام دیگری مشخص کنید. استعلام برند باعث می شود احتمال رد شدن برند شما در سامانه درصد بالایی کاهش یابد.

3-آماده کردن مدارک مورد نیاز:

پس از انتخاب نام برند و استعلام آن به یکسری مدارک نیاز دارید:

 اشخاص حقیقی متقاضی ثبت برند:

  • کپی برابر اصل شده شناسنامه
  • کپی برابر اصل شده کارت ملی
  • کپی برابر اصل شده کارت بازرگانی (در صورت لاتین بودن برند پیشنهادی)
  • کپی برابر اصل شده مجوز فعالیت
  • اطلاعاتی از قبیل آدرس، کد پستی، آدرس الکترونیکی، شماره تلفن همراه و شماره تلفن ثابت شخص حقیقی

اشخاص حقوقی متقاضی ثبت برند:

  • کپی برابر اصل شده شناسنامه تمام افرادی اعم از مدیران، سهامداران یا شرکا که در شرکت مورد نظر حق امضا دارند.
  • کپی برابر اصل شده کارت ملی تمام افرادی اعم از مدیران، سهامداران یا شرکا که در شرکت مورد نظر حق امضا دارند.
  • کپی برابر اصل شده مجوز فعالیت
  • کپی روزنامه رسمی که ثبت شرکت در آن آگهی شده است
  • کپی روزنامه رسمی آخرین تغییرات شرکت
  • کپی برابر اصل شده کارت بازرگانی (در صورت لاتین بودن برند پیشنهادی)
  • اطلاعاتی از قبیل آدرس، کد پستی، آدرس الکترونیکی، شماره تلفن همراه و شماره تلفن ثابت افرادی که در شرکت حق امضا دارند.

4-ثبت اظهارنامه در سایت اداره مالکیت:

آغاز پروسه ثبت برند تجاری پس از آماده سازی مدارک لازم، شروع می شود. وارد وب سایت مالکیت معنوی کشور می شوید. با ورود به بخش  ثبت نام باید اقدام به ثبت نام با وارد کردن مشخصات اولیه نمایید.

5- پرداخت هزینه اظهارنامه در سایت:

      پس از تکمیل اظهارنامه باید هزینه ثبت اظهارنامه را بپردازید تا سلمانه اظهارنامه شما را ثبت کند و پروسه ثبت برند اغاز شود.پس از پرداخت هزینه فرمی به شما  داده  میشود که حاوی اطلاعات کاربری است.

با مراجعه مجدد به سامانه مالکیت معنوی می توانید با وارد کردن اطلاعات فرم، نام کاربری و پسورد خود را دریافت کنید. حفظ این اطلاعات جزو ملزومات مراجعات بعدی شما به شمار می آید.

6- چاپ آگهی تقاضای ثبت در روزنامه رسمی:

پس از بررسی اظهارنامه شما در مدت ۱۰ الی ۱۵ روز، در صورتی که ثبت برند شما بلامانع تشخیص داده شود، درخواست ثبت برند شما به روزنامه رسمی ارسال می شود. در اینجا بایستی هزینه روزنامه رسمی برای آگهی درخواست ثبت برند را بپردازید.

چاپ روزنامه رسمی و ارسال آن به آدرس شما ممکن است یک هفته طول بکشد.

7-مراجعه حضوری به اداره مالکیت

      در صورتی که شخصی نسبت به ثبت برند شما اعتراض نداشته باشد، بعد از گذشت ۳۰ روز از چاپ روزنامه رسمی، اظهارنامه ثبت شده  از طرف کارشناسان مورد تایید واقع می شود.

      این موضوع به صورت پیامکی به اطلاع شما خواهد رسید. پس از دریافت پیامک تایید لازم است به صورت حضوری به اداره مالکیت معنوی کشور مراجعه نمایید و اقدام  به تشکیل پرونده کنید. به یاد داشته باشید که بایستی اصل یا کپی برابر اصل شده تمامی مدارکی را که به هنگام ثبت آنلاین اظهارنامه آپلود کرده اید به همراه داشته باشید.

 8-پرداخت حق الثبت برند:

  پس از ثبت برند بلامانع و مدارک لازم به اداره تحویل داده شد شما میتوانید حق الثبت برند را پرداخت نمایید.

9- پرداخت هزینه روزنامه رسمی نوبت دوم:

     اما چرا روزنامه دوم؟ بعد از طی مراحل بالا و پرداخت حق الثبت برند در سامانه این برند به شما تعلق می گیرد، اما نیاز است این موضوع به اطلاع عموم برسد. پس برای بار دوم به عنوان آگهی رسمی ثبت علامت تجاری در روزنامه رسمی چاپ می شود که این برند در فلان طبقه به نام فلانی ثبت گردید.

10- تحویل گرفتن گواهی ۱۰ ساله ثبت برند:

    مرحله نهایی تحویل گرفتن گواهی ۱۰ ساله برند است. پس از چاپ دو روزنامه رسمی، یک نسخه از این دو روزنامه را بایستی به همراه اظهارنامه ثبت برند و نمونه  برند ۶*۶ (۱۰ تصویر در یک صفحه) به اداره مالکیت معنوی ببرید و با ارائه رسید، غول مرحله آخر را شکست و سند برند ثبت شده را تحویل بگیرید.

با دیگران به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *