بوم نیاز مشتری

بوم نیاز مشتری

کشف نیاز‌ها در بوم

برای اینکه نیاز‌های مختلف مشتریان خود را کشف کنید و بهتر و واقعی تر حس آن‌ها را تجربه کنید میتوانید «نیازهای نهفته»خود را از «نیازهای اصلی» تفکیک کنید و در انتها شما میتوانید جالب ترین مسئله رو حل کنید.

در زمان فکر کردن به مساله‌هایی که مردم دارند،  باید چندین جنبه را در نظر داشته باشید:

  • اندازه بازار: چند نفر با این مساله روبرو هستند؟
  • بخش‌های مشتری: افرادی که این مساله مشترک را دارند که شباهت هایی با هم دارند؟ چگونه می‌توانید آن‌ها را با هم دسته بندی کرده و توصیف کنید؟ و کجا بهتر می توان به آن ها دسترسی داشت؟
  • نیاز واقعی یا نیاز پنهان: آیا این مساله یک نیاز واقعی برای مشتریان بالقوه است؟ یا اینکه یک نیاز پنهان است به این معنی که نیازی است که بد نیست اگر رفع شود؟

به هرم مازلو فکر کنید. در پایه‌ای ترین سطح هرم، چیزهایی را پیدا می کنید که همه به آن نیاز دارند، از جمله غذا، آب، استراحت. این‌ها نیازهای اصلی هستند که بدون آنها نمی توانید زندگی کنید. در قسمت بالای هرم نیز مواردی پیدا می کنید که فقط پس از برآورده شدن نیازهای اساسی برای مردم مهم می شوند.

اگر در کسب و کار خود به حل مساله مشتریان فکر می کنید مهم است که بدانید که این مساله در کجای این هرم قرار دارد. آیا در پایین است، یا در بالا؟

  • برای کشف نیاز‌های نهفته باید از این روش در برابر نیاز‌های واقعی استفاده کرد.
  • مشکل نیازهای نهفته (نیازهایی که خوب است تامین گردند) این است که مردم هنوز از تحقق آنها آگاهی ندارند یا به آنها اهمیت نمی دهند. آنها «مسائل اختیاری» هستند. البته این بدان معنا نیست که یک نیاز پنهان نمی تواند بااهمیت باشد.
  • متقاعد کردن مردم برای یک بکارگیری یک راه حل برای یک نیاز پنهان، کار خیلی سختی است. اگرچه شدنی است اما خیلی سخت تر از رفع نیازی است که مردم از آن به عنوان یک نیاز اصلی آگاه هستند.
  • ساده ترین راه برای این که مطمئن باشید که نیاز درستی را انتخاب کرده اید این است که به دنبال مساله ای باشید که مردم با آن در حال حاضر دست و پنجه نرم می‌کنند و برای آن راه حلی یافته اند که چندان رضایت بخش نیست.
  • مثلا پرهزینه و یا زمان بر است یا تنها بخشی از مشکل آنان را حل میکند. اگر چنین باشد پسشما یک نیاز واقعی را انتخاب کرده اید.
با دیگران به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *