ایده پردازی و خلاقیت چیه؟
ایده، یک تصویر ذهنی و اولین قدم برای حل مشکلاته! همه ما، یه چیزایی رو زیاد شنیدیم:
آقا من ایده های خوبی دارم. با ایده ای که دارم میشه….
ایده، یه نوع آوری و جرقه ی ذهنیه! این نوع آوری، باید قید و بند زیادی نداشته باشه. از طرفی آزادی نامحدود هم جلوی خلاقیت رو می گیره! پس تکلیف چیه؟ باید در یک محدوده ی مشخص ، ازادی فکر داشته باشی. ایده پردازی و خلاقیت ، با تمرین بیشتر و بهتر می شه. ایده وآدم خلاق می تونه وسیلهی کسب درآمد باشه. میتونی با ایده پردازی ، مسیر کوتاه و باهوشانه برای رسیدن به موفقیت داشته باشه.
برای ایده پردازی، نیاز نیست متفکر باشی!
برای ایده پردازی ، باید درست ببینی. باید درست بررسی کنی . باید از قدرت تخیل استفاده کنی. ایده پردازی و خلاقیت ،باعث افزایش مهارت حل مسئله میشه. ایده های خوب ، هم به خودمون کمک می کنه و هم به مردم. بعضی ها فکر می کنن ، ایده های خوب ، همه حاصل کار یک اتاق فکره! هر چند اتاق های فکر هم ایده تولید می کنن، اما ایده ها، به صورت الهام در ذهن افراد متولد می شن.ایده پردازی و خلاقیت ، مکان و زمان مناسب نیاز داره.برای ایده پردازی ، باید خودتون را از قید و بند تفکرات معمول ، آزاد کنین. تفکرات روزمره ، ذهن را اشغال کرده و باعث سرکوب خلاقیت می شه.
یادتون باشه، محدودیت زمان و بودجه ، در ایده پردازی خیلی مهمه.
مراحل ایده پردازی و خلاقیت:
هر ایده پردازی شامل سه مرحله است:
1-تولد ایده
2-انتخاب ایده مناسب
3- پیاده سازی ایده
در مرحله ی تولد ، کمیت و تعداد ایده ها ، مهم تر از کیفیت اونهاست.
در این مرحله باید فکر کنی ، اما قضاوت نکن! ذهن خودت را روی موضوع متمرکز کن.اما در این موضوع به ذهن ، آزادی عمل بده!
این موضوع می تونه کسب و کار، تبلیغات، بازاریابی و به طور کلی استراتژی باشه. می تونه برای امور روزمره باشه. می تونه پیداکردن راه حل خاص برای حل مسئله باشه.
بعد از تولد ایده های مختلف در ذهن، اونا رو یادداشت کن. باید بتونی بهترین ایده را انتخاب کنی.
بهترین ایده، یعنی کاریردی ترین اونها. بعضی ها فکر می کنن، ایده ها باید غیر معمول باشه. به نظرم ایده باید خالق یه روند جدید، یا ساده کننده ی یه روش قدیمی باشه!
حالا باید روی پیاده سازی ایده کار کنی. اگه ایده پیاده سازی نشه، فقط خیال پردازیه!
روی ایده تمرکز کنید:
روی ایده ای که دارید تمرکز بیشتری داشته باشید . تمرکز روی ایده، باعث میشه خلاقیت بیشتر بشه. اگه نمی تونید روی ایده متمرکز شوید ، دقت کنید. شاید به اندازه ی کافی و در زمان مناسب نخوابیدید. احتمالا کلا در زندگی حواس پرت هستید و کاری برای بهتر شدن نکردید. ممکنه محیطی که در اون قرار دارید بی نظمه! فکراینومیشه کرد که اولویت فکری شما، خلق ایده نیست .حتما هم فقط جوگیر شده اید. یعنی شوق کاذب دارید. برای هر کدوم از موضوعات میشه یا عالمه حرف زد. سوالات و ایده هاتون رو در بخش کلوپ موفقیت مطرح کنید تا با هم فکری به نتایج جالب برسیم.
مقدمهای بر ایده پردازی و خلاقیت
امروزه به علت افزایش رقابت در حوزه های مختلف، آن شرکت (گروهی) در این امر برنده است که بتواند با استفاده از ایده پردازی و خلاقیت در تمام جنبههای مهم فعالیت خود، از رقبا پیشی بگیرد. ایده پردازی و خلاقیت باعث میشود که شما در حوزه کسب و کارهای خود در بازار پیشتاز باشید و در جامعه هدف خود، جلب توجه کنید. جلب توجه در بازارهای هدف، باعث فروش بیشتر و اقبال مشتریان به محصولات شما خواهد بود. در هر زمینهای (نه فقط مباحث تجاری و اقتصادی) بلکههای فرهنگی و اجتماعی هم ایده پردازی و خلاقیت، باعث تمایز هر شرکت (یا سازمان) با دیگر شرکتها و سازمانها میشود.
توجه به مخاطبان و بازار هدف
در ابتدا اجازه بدهید بگویم که اگر به فکر ایده پردازی و خلاقیت در سازمان تحت نظر خود نباشید و به همین شرایطی که دارید (حتی اگر بسیار خوب است) بسنده کنید، شرکتهای نوپا و دیگر رقبای شما، با استفاده از ایده پردازی و خلاقیت، از شما جلو خواهند زد. مانند داستان لاکپشت و خرگوش، سکون و ایستایی، حتی زمانی که از رقبای خود بسیار جلوتر هم هستید، دلیل بر پیروزی و اقبال جامعه هدف به شما نیست. رقبای شما در تلاش هستند تا کاستیهای خود را جبران کنند و به شما برسند.
حتی اگر به ثبات در فعالیتهای سازمان هم اعتقاد دارید، نمیتوانید از تأثیر بسیار زیاد ایده پردازی و خلاقیت صرفنظر کنید. لذا با استفاده از مفاهیم و روشهای ایده پردازی و خلاقیت در سازمان متبوع خود، بر کیفیت شرکت خود و محصولات بیفزایید. برای اینکه در حوزه فعالیت خود مثلاً در کسب و کارهای مختلف بتوانید ایده پردازی و خلاقیت داشته باشید، باید بازار را به خوبی بشناسید. به این معنا که هدف و خواستهای جامعه هدف خود را بدانید. ویژگیهایی که بر آنها تأثیر میگذار تا به خرید محصول شما رغبت کنند، مورد بررسی قرار دهید. بدنید که مخاطبان شما از چه محصولاتی خرید نمیکنند و کاستیهای محصولات دیگر را بشناسد.
روشهایی برای خلاقیت
ایده پردازی و خلاقیت زمان و مکان مناسب میطلبد. اگر شما ایدهای دارید که برای فصل تابستان مفید است، اگر آن را در فصل زمستان ارائه دهید، هیچ سودی ندارد. عکس این قضیه هم صادق است. در مورد مکان هم همین گونه است. برای منطقه سردسیر ایدههای خوب که مناسب مناطق گرمسیر هستند راه به جایی نخواهند برد.در هنگام ایده پردازی و خلاقیت از قوه تخیل خود استفاده کنید. سال ۱۹۷۷ در سری فیلمهای جنگ ستارگان، فیلمنامهنویس با استفاده از قدرت تخیل خود عینک واقعیت مجازی را پیشبینی کرده بود.
همین تخیل باعث شده تا الآن گوگل و دیگر شرکتهای پیشرو، از این صنعت استفاده کنند. این مسئله به خوبی نشان میدهد که چگونه یک تخیل و ایده پردازی خلاقانه در صنعت سینما باعث به وجود آمدن یک صنعت میشود.همیشه ایدههای خود را بنویسید تا فراموش نکنید. شاید در ایده پردازی و خلاقیت، ایده شما در حال حاضر مثل مثال بالا، اصلاً امکانپذیر نباشد. اما شاید چند ماه دیگر یا چند سال دیگر بتوان آن را عملیاتی کرد و یک استارت آپ یا یک شرکت نوپا بر اساس آن ایجاد کرد.همیشه با افراد خلاق و ایده پرداز حشرونشر داشته باشید. صحبت با افراد خلاق، باعث ایجاد حس خلاقانه در شما میشود. افراد خلاق معمولاً بسیار دقیق به موضوعات نگاه میکنند و این ممکن است برای شما، ایدههای جدید تری را ایجاد کند.
کمبودهای، تفکر خلاقانه را بیدار میکند
به کمیها و کاستیهای حوزه فعالیت خود فکر کنید. کمبودها همیشه میتواند جرقه ایده پردازی و خلاقیت در شما باشد. همواره در فکر این باشید که با دیگر افرادی که در حوزه فعالیت شما کار میکنند، متفاوت و خاص باشید. توجه به تغییر باعث ایجاد ایده پردازی و خلاقیت شده و از دل همین تغییرها میتوان ایدهها خلاقانهای استخراج کرد. همواره رقبای خود را رصد کنید. شاید آنها ایدهای داشته باشند و آن را عملیاتی هم کرده باشند درحالیکه شما برای بهتر شدن آن ایده دیدگاههای بسیار بهتری دارید.
در هنگام ایده پردازی و خلاقیت باید همواره کمک بخواهید. در حوزه ایده پردازی و خلاقیت کمک خواستن نه تنها عیبی ندارد بلکه حسن است. مطالعه و یادگیری و جمع اوری اطلاعات را هیچوقت از یاد نبرید. مطالعه باعث افزایش اطلاعات میشود و با همین اطلاعات بیشتر میتواند با ایده پردازی و خلاقیت و بر رقبای خود برتری داشته باشید. با ذهنی باز به آینده ایده پردازی و خلاقیت خود فکر کنید. حواشی و مخاطراتی هم که شاید در راه انجام ایده خود دارید را در نظر بگیرید و بررسی کنید. ایده پردازی و خلاقیت یک بحث است و تبلیغات برای آن بحثی دیگر. در مورد ایده خود به تبلیغات هم فکر کنید.