مدیر مرکز نوآوری و شتابدهی تگ: رویداد پل سرآغاز فصلی نو در اکوسیستم کارآفرینی و استارت آپی کرمان است

مدیر مرکز نوآوری و شتابدهی تگ: رویداد پل سرآغاز فصلی نو در اکوسیستم کارآفرینی و استارت آپی کرمان است

به گزارش روابط عمومی مرکز نوآوری و شتابدهی تگ: مرکز نوآوری و شتابدهی تگ، با تکیه بر ظرفیت ها، منابع و پتانسیل استان و به پشتوانه جوانان خلاق، نخبه و نوآور و فناور بومی و پیشینه کارآفرینی، نوآوری و فناوری شرکت های دانش بنیان استان کرمان، با امضاء تفاهم نامه همکاری با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری راه اندازی شد.

این مرکز هم اکنون و در راستای حمایت از تیم ها و طرح های نوآورانه و خلاقانه، اقدام به برگزاری یک رویداد استارت آپی متفاوت با عنوان” رویداد پل” نموده است که جهت کسب اطلاعات بیشتر به سراغ مهندس تورج نجف آبادی پور مدیر مرکز نوآوری و شتابدهی تگ رفتیم و از او در مورد این رویداد پرسیدیم.

جناب آقای مهندس نجف آبادی، تمایز رویداد پل با رویدادهای استارت آپی مشابه در چه مواردی است؟

هرچند سعی کردیم چارچوب و مدل اجرای رویدادهایی مانند دمودی و ویکند را حفظ کنیم، اما تجربیات شتابدهنده ها، مراکز رشد و فعالین شاخص اکوسیستم استارت آپ نشان می داد که در مراحل شناسایی و بررسی ایده ها، اعتبارسنجی و ارائه حضوری و در نهایت معیارهای انتخاب و روش ها و ابزارهای شتابدهی، نیاز به اصلاح و ارتقا داریم.

توسط کمیته فنی و متخصصین مرکز نوآوری و شتابدهی تگ، تدابیری اتخاذ شدکه یک رویداد اختصاصی در قالب جذب و پذیرش ایده ها و محصولات فناورانه با عنوان “رویداد پل” طراحی شود که در یک بازه زمانی سه ماهه و در دو مرحله در طول سال برگزار می شود.

رویداد پل، مسیر جذب و پذیرش ایده ها فراهم کرده و در اصطلاح هر کسی بتواند از این پل بگذرد می تواند وارد مرحله شتابدهی شود و مراحل شتابدهی کسب کار نیز شامل مراحل پیش شتابدهی، شتابدهی و پساشتابدهی کسب و کارهاست.

در بخش پیش شتابدهی موضوعاتی همچون تیم سازی، ارتقاء ایده و تکمیل پروژه و طراحی و ارتقاء مدل کسب و کار مورد توجه قرار می گیرد.

بخش شتابدهی هم مباحثی از جمله تشکیل شرکت، آیین شرکت داری و نهایی سازی محصول و اتصال محصول به بازار از طریق معرفی، مذاکره، تبلیغات و برندینگ و بازاریابی و در پساشتابدهی هم به بررسی های تخصصی برای تولید بیشتر و بازار بزرگتر و یا تنوع محصول پرداخته می شود.

هدف مرکز نوآوری و شتابدهی تگ، از برگزاری رویداد پل چیست؟

اهداف متعددی از جمله توسعه اکوسیستم نوآوری و استارت آپی استان، حمایت جدی و کارشناسانه از تیم ها، ایده ها و جوانان توانمند، فرهنگسازی، معرفی بهتر توانمندی های استان در سطح ملی و بین المللی و البته، انتخاب کاندیداهای اصلح جهت سرمایه گذاری، از ابتدا، مدنظر ما بوده اند و امیدواریم الگوی جدید و موفقی در تجاری سازی را شکل دهیم تا در نهایت، درصد موفقیت هسته ها و تیم های پذیرش شده بسیار بالاتر از میانگین کشوری باشد.

چرا “پل”؟

یکی از چالش های بزرگ در کل کشور و استان کرمان، پراکندگی اجزا اکوسیستم، همینطور عدم اطلاع جوانان و سرمایه گذاران از تمامی ظرفیت های اکوسیستم می باشد.

“پل”ایجاد شده تا موجب ارتباط و اتصال میان تمامی فعالین باشد.

“پل” شبیه یک دوره گذار از نوآوری به تجاری سازی است.

لطفا بفرماید شاخص های شما برای ارزیابی این تیم چیست؟

شاخص های ارزیابی، به دو گروه شاخص های استاندارد ارزیابی بر مبنای بوم کسب و کار و شاخص های مکمل و اختصاصی، جهت افزایش قابلیت اعتماد به تیم و طرح تقسیم می شوند.

مصادیقی همچون انتخاب و معرفی درست چالش و نیاز، پاسخگوئی درست به آن فرصت، تحلیل و مطالعه واقعی از بازار و رقبا، مدل هزینه ای و درآمدی شفاف، جامعیت و توانمندی صاحبان ایده و اعضاء تیم، سودآوری و جذابیت جهت سرمایه گذاری، رقابت پذیری، نوآوری، جذابیت، نزدیکی به اولویت های مرکز و حوزه های کسب و کاری که روند آنها در ایران و جهان در حال توسعه و رشد است و …

چند تیم در رویداد پل حضور دارند؟

از بین ۶۵تیم اولیه، ۱۳ تیم به مرحله نیمه نهایی راه پیدا کردند و در نهایت ۹ تیم به مرحله نهایی راه یافتند که حدود ۱۳ درصد کل تیم های شرکت کننده را شامل می شوند.

تعداد نهایی تیم هایی که یا مستقیما موفق به جذب سرمایه شده و یا وارد دوره شتابدهی جهت جذب سرمایه و تجاری سازی می شوند، در پایان این رویداد مشخص خواهد شد.

بیشتر ایده های ارائه شده در چه حوزه هایی هستند؟

در مرحله نخست، با توجه به ظرفیت های استان، در ۵ حوزه کشاورزی، صنایع دستی و گردشگری، سلامت و بیو تکنولوژی و صنعت و معدن فراخوان داده شد .
تیم های برتر نیز در همین حوزه بودند که

۵۶ درصد در حوزه کشاورزی،

۲۲ درصد در حوزه سلامت و پزشکی،

۱۱ درصد در حوزه صنعت و معدن و ۱۱درصد در حوزه صنایع دستی و گردشگری هستند.

چه امکاناتی در اختیار تیم های برگزیده از طرف مرکز تگ قرار می گیرد؟

مرکز تگ در ابتدا شرایط را از لحاظ تامین فضای کار اشتراکی و زیر ساخت ها، آموزش و مشاوره های تخصصی توسط مربیان و منتورهای توانمند درون و برون استانی، در طول مدت پیش شتابدهی و شتابدهی کسب و کارها با هزینه مرکز فراهم می کند .

در مرحله بعد، سرمایه گذاری اولیه روی تیم ها انجام می شود که بالطبع، هر حوزه و تیم، سرمایه اولیه متفاوتی نیاز دارد و تقریبا از ۷۵۰ میلیون ریال تا یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال به تیم ها تخصیص داده می شود و حین مرحله شتابدهی، برقراری ارتباط با بازارهای بالقوه، شرکا، خریداران و سرمایه گذاران واقعی صورت می گیرد.

امکانات تخصصی رسانه ای و تبلیغات نیز در کنار بهره مندی از ظرفیت سایر تیم های مستقر در مرکز، می تواند به توسعه شبکه و برند تیم ها کمک شایان توجهی نماید.

اگه صحبت پایانی دارید بفرمائید.
در واقع رویداد پل سرآغاز فصلی نو در اکوسیستم کارآفرینی و استارت آپی استان کرمان است و با این نگاه، ایده هایی که در رویداد پل پذیرفته می شوند قطعا با سرمایه گذاران استانی و ملی روبه رو خواهند شد و جذب سرمایه با حداکثر توان برای تیم ها انجام می شود، در گام نخست، تا ۵۰ میلیارد تومان ظرفیت ایجاد شده و درصدد افزایش آن نیز هستیم.

این مسیر ابتدا نیاز به فرهنگ سازی دارد و باید صبور باشیم و ما به دنبال افزایش کمیت تیم ها بدون توجه به کیفیت تیم ها نیستیم تا بتوانند در آینده موفق شوند و معتقدیم با کارشناسی اولیه و بررسی های دقیق ابعاد مختلف کسب و کارها، می توانیم اطمینان سرمایه گذاران به موفقیت سرمایه گذاری را نیز افزایش دهیم.

تمام تلاش مرکز تگ نیز در همین راستاست تا بتواند اطمینان و اعتماد به نفس و اعتماد به کسب و کارهای نوآور را در استان ارتقاء دهد.

ممنون از اینکه وقتتان را در اختیار خوانندگان ما قرار دادید.
من هم ممنونم از شما و تلاشی که در راستای ارتقاء سطح کمی و کیفی اکوسیستم کارآفرینی و نوآوری کرمان انجام می دهید.

با دیگران به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *