logonewlogonewlogonewlogonew
  • خانه
  • درباره تگ
  • خدمات
  • شتابدهی و نوآوری
  • شبکه تگ
    • شبکه مربیان و منتورها
    • شبکه سرمایه گذاران خطر پذیر
  • رویدادها
    • معرفی رویدادهای استارت آپی
    • سامانه اطلاع رسانی رویداد
    • رویدادهای برگزار شده
      • رویدادهای برگزار شده 98
      • رویدادهای برگزار شده 99
  • وبلاگ/اخبار
    • اخبار
    • وبلاگ تگ
    • گالری تصاویر
  • ارتباط با ما
    • تماس با ما
    • درخواست همکاری
    • پرسش های متداول
  • ثبت ایده/طرح/محصول
    • ثبت ایده/محصول/طرح
    • بوم مدل کسب و کار
    • بوم ناب
  • تور مجازی
  • رویداد پل
✕

بوم پرسونا

  • صفحه نخست
  • وبلاگ تگ
  • بوم پرسونا
بوم داستان سرایی
بوم داستان سرایی
25 فروردین 1400
بوم ایکیگای
26 فروردین 1400
بوم پرسونا

جدول محتوا

  1. بوم پرسونا چیست؟

بوم پرسونا چیست؟

بوم پرسونا ابزاری است که به کمک آن می‌توان به یک بخش از مشتریان، نام و ظاهری تخصیص داد تا راحت‌تر بتوان دنیا را از دید آن‌ها نظاره کرد. پرسوناها صحبت کردن در مورد مشتریان و خصوصیات آن‌ها را ملموس‌تر و مشخص‌تر می‌کنند و به کمک آن‌ها راحت‌تر می‌توان به الگویی از خصوصیات ارجاع داد. پرسوناها ایجاد و هم‌رسانی مدل‌های ذهنی و همچنین داشتن زبانی مشترک درباره انواع مشتریان را ممکن می‌سازند.

بوم پرسونا (Persona) در نه بخش مختلف ساختاربندی شده است. زمانی که میخواهید مشتریان، ذی‌نفعان و کاربران خود را بهتر بشناسید از این ابزار استفاده کنید. طراحی آن به گونه ای انجام شده که همه‌ی اعضا‌ی تیم بتوانند با اعمال نشانگرها و یا چسباندن برچسب هایشان روی آن کار کنند. این بوم به شما این امکان را می دهد تا پس از اتمام کار، تصویری گویا از پرسونای موردنظرتان داشته باشید.

در مرکز بوم، نیاز اصلی پرسونا نمایش داده می شود. هدف او چیست؟ برای دستیابی به چه چیزی تلاش می کند؟ در راستای تکمیل ارائه‌ی پرسونا، در پایین، فضا برای اضافه کردن اطلاعاتی مانند نام و نقش و سایر اطلاعات مورد نیاز جمع‌آوری‌شده وجود دارد.

نکته بعدی این است که پرسونا به یک سمت چپ و یک راست تقسیم می شود. سمت چپ برای جنبه های منفی که پرسونا در زندگی خود دارد از جمله ترس ها و روندهایی با تأثیرات منفی، و سمت راست برای جنبه های مثبت. با استفاده از این تقسیم چپ و راست، ایجاد یک تصویر مناسب از آنچه در زندگی پرسونای شما اتفاق می افتد بسیار ساده تر می شود.

بیشتر بخوانیم
کارآفرینی چیست / سیر تاریخی آن

شیوه‌ی استفاده از پرسونا در بازاریابی

ایجاد پرسونا به شما اجازه می‌دهد محتوا و پیام‌هایی متناسب با مخاطبان هدف خود تولید کنید. شما را قادر می‌سازد شیوه‌ی بازاریابی‌ خود را بر اساس ویژگی‌ها و خواسته‌های مخاطبان مختلف‌، هدفمند یا شخصی‌سازی کنید. برای مثال به جای اینکه ایمیل‌های یکسانی به همه‌ی افراد حاضر در پایگاه داده‌تان بفرستید، می‌توانید با توجه به پرسونای خریداران آنها را دسته‌بندی کنید و با توجه به آنچه درباره‌ی پرسوناهای مختلف می‌دانید پیام‌هایتان را برای هر بخش مناسب‌سازی کنید. علاوه بر این، با ترکیب شیوه‌ی پرسوناسازی با چرخه‌ی عمر قادرید محتوایی بسیار هدفمند تولید کنید.

اگر وقت بگذارید و پرسونای منفی نیز خلق کنید می‌توانید مخاطبان نامناسب را از مخاطبان دلخواه‌ جدا کنید و به این ترتیب هزینه‌ی کمتری برای جذب مشتری بپردازید و بهره‌وری فروش را افزایش دهید.

بوم پرسونا

 

[۱] اسم، نقش و جزئیات شخصی: تخصیص نام و نقش واقعی به پروسونای مدنظرتان آن را به واقعیت نزدیک می کند. استفاده از یک شخص واقعی به عنوان مثال، اثربخش تر نیز خواهد بود.

[۲] عکس ها و ظاهر: بوم به گونه ای طراحی شده است که اضافه کردن عکس پرسونا را نیز برای شما آسان می کند. مرد است یا زن؟ آیا خوشحال است و یا غمگین؟

[۳] نیاز: در واقع اصلی ترین هدفی است که پرسونا دارد، انجام کاری است که بایستی انجام دهد. آنها واقعاً چه می خواهند؟ آنها چه تصمیمی خواهند گرفت؟

[۴] روندهای مثبت: روندهای مثبت که پرسونای مورد نظر در زندگی آنها را تجربه می کند چیست؟

[۵] فرصت‌ها و رویدادهای مثبت: فرصت های مثبت پرسونا که در زندگی حرفه ای یا خصوصی خود تجربه می کند چیست؟

بیشتر بخوانیم
بوم ماتریس عدم قطعیت

[۶] امید به آینده: چه امیدهایی به آینده دارد؟

[۷] روندهای منفی: روندهای منفی که پرسونای مورد نظر در زندگی آن‌ها را تجربه می کند چیست؟

[۸] مشکلات و گرفتاری های روزانه: مسائل و موانع بازدارنده‌ای که شخص در زندگی خود تجربه می کند چیست؟ چه چیزی مانع از رسیدن به هدفش می شود؟

[۹] ترس از آینده: چه ترسی از آینده دارد؟

اشتراک گذاری
0

مطالب مرتبط

«نوآوری باز» چیست و چرا به یک ضرورت مهم تبدیل شده است؟
5 خرداد 1400

«نوآوری باز» چیست و چرا به یک ضرورت مهم تبدیل شده است؟


اطلاعات بیشتر
مسیر عصبی چیست و چگونگی شکل گیری مسیر عصبی
4 خرداد 1400

مسیر عصبی چیست و چگونگی شکل گیری مسیر عصبی


اطلاعات بیشتر
شرکت های دانش بنیان
2 خرداد 1400

سیر تا پیاز شرکت های دانش بنیان


اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

✕

تماس با ما

کرمان ، خیابان شهید کامیاب
نبش کامیاب 8
مرکز نوآوری و شتابدهی تگ

taradodgostar.ir@gmail.com

4971 3222 34 98+

عضویت

لینک های مفید ما

  • →  تکنوتگ
  • → تور نوآوری و خلاقیت
  • → وبلاگ تگ

پیوندهای مهم

  • → وزارت علوم تحقیقات و فناوری
  • → معاونت علمی فناوری رئیس جمهور
  • → مرکز شتاب دهی نوآوری
  • → شبکه نوآوری تهران
  • → شهرداری کرمان
  • → اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمان
  • → سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان

پیوند های مرتبط

  • → پارک علم و فناوری استان کرمان
  • → پژوهشگاه علوم و تکنولوژی پیشرفته
  • → صندوق نوآوری و شکوفایی
  • → اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی کرمان
  • → انجمن شرکت های دانش بنیان استان کرمان
  • → بنیاد نخبگان استان کرمان
  • → خانه صنعت، معدن و تجارت کرمان
© تمامی حقوق برای گروه تردد گستر محفوظ است
طراحی و پیاده سازی: شرکت مهندسی فناوری سورنا