بوم پرسونا

بوم پرسونا

بوم پرسونا چیست؟

بوم پرسونا ابزاری است که به کمک آن می‌توان به یک بخش از مشتریان، نام و ظاهری تخصیص داد تا راحت‌تر بتوان دنیا را از دید آن‌ها نظاره کرد. پرسوناها صحبت کردن در مورد مشتریان و خصوصیات آن‌ها را ملموس‌تر و مشخص‌تر می‌کنند و به کمک آن‌ها راحت‌تر می‌توان به الگویی از خصوصیات ارجاع داد. پرسوناها ایجاد و هم‌رسانی مدل‌های ذهنی و همچنین داشتن زبانی مشترک درباره انواع مشتریان را ممکن می‌سازند.

بوم پرسونا (Persona) در نه بخش مختلف ساختاربندی شده است. زمانی که میخواهید مشتریان، ذی‌نفعان و کاربران خود را بهتر بشناسید از این ابزار استفاده کنید. طراحی آن به گونه ای انجام شده که همه‌ی اعضا‌ی تیم بتوانند با اعمال نشانگرها و یا چسباندن برچسب هایشان روی آن کار کنند. این بوم به شما این امکان را می دهد تا پس از اتمام کار، تصویری گویا از پرسونای موردنظرتان داشته باشید.

در مرکز بوم، نیاز اصلی پرسونا نمایش داده می شود. هدف او چیست؟ برای دستیابی به چه چیزی تلاش می کند؟ در راستای تکمیل ارائه‌ی پرسونا، در پایین، فضا برای اضافه کردن اطلاعاتی مانند نام و نقش و سایر اطلاعات مورد نیاز جمع‌آوری‌شده وجود دارد.

نکته بعدی این است که پرسونا به یک سمت چپ و یک راست تقسیم می شود. سمت چپ برای جنبه های منفی که پرسونا در زندگی خود دارد از جمله ترس ها و روندهایی با تأثیرات منفی، و سمت راست برای جنبه های مثبت. با استفاده از این تقسیم چپ و راست، ایجاد یک تصویر مناسب از آنچه در زندگی پرسونای شما اتفاق می افتد بسیار ساده تر می شود.

شیوه‌ی استفاده از پرسونا در بازاریابی

ایجاد پرسونا به شما اجازه می‌دهد محتوا و پیام‌هایی متناسب با مخاطبان هدف خود تولید کنید. شما را قادر می‌سازد شیوه‌ی بازاریابی‌ خود را بر اساس ویژگی‌ها و خواسته‌های مخاطبان مختلف‌، هدفمند یا شخصی‌سازی کنید. برای مثال به جای اینکه ایمیل‌های یکسانی به همه‌ی افراد حاضر در پایگاه داده‌تان بفرستید، می‌توانید با توجه به پرسونای خریداران آنها را دسته‌بندی کنید و با توجه به آنچه درباره‌ی پرسوناهای مختلف می‌دانید پیام‌هایتان را برای هر بخش مناسب‌سازی کنید. علاوه بر این، با ترکیب شیوه‌ی پرسوناسازی با چرخه‌ی عمر قادرید محتوایی بسیار هدفمند تولید کنید.

اگر وقت بگذارید و پرسونای منفی نیز خلق کنید می‌توانید مخاطبان نامناسب را از مخاطبان دلخواه‌ جدا کنید و به این ترتیب هزینه‌ی کمتری برای جذب مشتری بپردازید و بهره‌وری فروش را افزایش دهید.

نمونه‌ای از بوم پرسونا

توضیحاتی از یک بوم پرسونا

[۱] اسم، نقش و جزئیات شخصی: تخصیص نام و نقش واقعی به پروسونای مدنظرتان آن را به واقعیت نزدیک می کند. استفاده از یک شخص واقعی به عنوان مثال، اثربخش تر نیز خواهد بود.

[۲] عکس ها و ظاهر: بوم به گونه ای طراحی شده است که اضافه کردن عکس پرسونا را نیز برای شما آسان می کند. مرد است یا زن؟ آیا خوشحال است و یا غمگین؟

[۳] نیاز: در واقع اصلی ترین هدفی است که پرسونا دارد، انجام کاری است که بایستی انجام دهد. آنها واقعاً چه می خواهند؟ آنها چه تصمیمی خواهند گرفت؟

[۴] روندهای مثبت: روندهای مثبت که پرسونای مورد نظر در زندگی آنها را تجربه می کند چیست؟

[۵] فرصت‌ها و رویدادهای مثبت: فرصت های مثبت پرسونا که در زندگی حرفه ای یا خصوصی خود تجربه می کند چیست؟

[۶] امید به آینده: چه امیدهایی به آینده دارد؟

[۷] روندهای منفی: روندهای منفی که پرسونای مورد نظر در زندگی آن‌ها را تجربه می کند چیست؟

[۸] مشکلات و گرفتاری های روزانه: مسائل و موانع بازدارنده‌ای که شخص در زندگی خود تجربه می کند چیست؟ چه چیزی مانع از رسیدن به هدفش می شود؟

[۹] ترس از آینده: چه ترسی از آینده دارد؟

با دیگران به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *