logonewlogonewlogonewlogonew
  • خانه
  • درباره تگ
  • خدمات
  • شتابدهی و نوآوری
  • شبکه تگ
    • شبکه مربیان و منتورها
    • شبکه سرمایه گذاران خطر پذیر
  • رویدادها
    • معرفی رویدادهای استارت آپی
    • سامانه اطلاع رسانی رویداد
    • رویدادهای برگزار شده
      • رویدادهای برگزار شده 98
      • رویدادهای برگزار شده 99
  • وبلاگ/اخبار
    • اخبار
    • وبلاگ تگ
    • گالری تصاویر
  • ارتباط با ما
    • تماس با ما
    • درخواست همکاری
    • پرسش های متداول
  • ثبت ایده/طرح/محصول
    • ثبت ایده/محصول/طرح
    • بوم مدل کسب و کار
    • بوم ناب
  • تور مجازی
  • رویداد پل
✕

بوم سنجه های استارت آپ

  • صفحه نخست
  • وبلاگ تگ
  • بوم سنجه های استارت آپ
بازدید دکترهاشمی و دکتر توکلی نمایندگان نهاد ریاست جمهوری از مرکز نوآوری و شتابدهی تگ
22 فروردین 1400
بوم دایره طلایی
24 فروردین 1400

هر استارتاپ یا کسب و کار جدیدی که در راستای رسیدن به مفهوم تناسب محصول بازار (Product/Market Fit)، بعنوان یکی از اولویت های اصلی اش در حرکت است، این بوم سنجه های استارت آپ را می تواند بکار بگیرد.

 

تناسب محصول بازار، به معنی درجه و میزان توانایی یک محصول در برآورده کردن نیاز موجود در بازار است و نخستین بار توسط کارآفرین و سرمایه گذار آقای مارک اندریسن (Marc Andreessen) مطرح شد و بعدها به یکی از واژگان مهم در دایره لغات استارت آپ ها تبدیل شد. بطور خلاصه به معنی لزوم وجود یک ایده خوب در یک بازار مناسب که بتواند مشتریانش را راضی کند.

 

زمانی که در حال ایجاد یک محصول جدید یا راه اندازی استارتاپ خود هستید، درک این موضوع که چگونه آن را به دست مشتریان خود خواهید رساند بسیار مهم است و باید در همان مراحل اولیه تبدیل ایده به محصول به آن فکر کنید. اگر می خواید مشتریان را جذب کنید، نرخ جذب مشتری، نرخ نگه داری و نرخ ارجاع آن ها را بالا ببرید، از این بوم استفاده کنید.

 

برای انجام این کار همانطور که مبدع شاخص های کلیدی دزدان دریایی (Pirate Metrics) آقای دیو مک کلور، می گوید بهتر است مانند دزدان دریایی فکر کنید! پیشنهاد می کنم حتما این ویدیو را ببیند.

 

دیو مک کلور در قالب مدل AARRR  سنجه عملکردی  را در پنج مرحله برای مشتری تعریف می کند:

 

جذب (Acquisition)

فعال سازی (Activation)

نگه‌ داری (Retention)

ارجاع (Referral)

درآمد (Revenue)

ایده اصلی در واقع این است که کل مسیری که یک مشتری طی می کند به تصویر کشیده شود. با این کار از بازدیدکننده‌ای که اصلاً خدمات یا محصولات شما را در طی مراحل مختلف نمی شناسد تا شخصی که مشتری نهایی پرداخت کننده شما است را در بر بگیرد.

بیشتر بخوانیم
آنچه در فضاهای کار اشتراکی خواهید یافت

 

مراحل مختلفی که مشتری طی می کند کدامند؟ نقاط تصمیم گیری چیست؟ نرخ تبدیل بین مراحل چقدر است؟ (به هر اقدامی که به  تبدیل بازدیدکننده‌ی اولیه به مشتری شما منجر شود، نرخ تبدیل یا Conversion Rate می‌گویند)

 

پاسخ به این موارد به شما کمک می کند تا تمام معیارهای مهم را محاسبه کنید: CAC (هزینه جذب مشتری) و CLTV (ارزش طول عمر مشتری). اگر این دو معیار CAC و CLTV خود را بشناسید می توانید حاشیه سود شما چقدر است.

 

مشتری بایستی این مراحل را پشت سر بگذارد تا از شخصی که صرفا یک بازدیدکننده‌ی بی اطلاع از سرویس شماست به یک مشتری که برای شما درآمد ایجاد می کند، تبدیل شود.

 

در گذر از هر یک از مراحل، یک نرخ تبدیل وحود دارد. این بدان معناست که لزوما همه‌ی مشتریانی که جذب کرده اید از محصول یا سرویس شما استغاده نمی کنند و نیز ممکن است به مشتری نهایی که از شما خرید می‌کنند، تبدیل نشوند. در نتیجه شما از مرحله ای به مرحله ی بعد مشتریان خود را از دست می دهید.

 

برای به دست آوردن مشتریان پرداخت کننده (درآمدزا) بیشتر، می توانید دو کار را انجام دهید. شما می توانید مشتریان بیشتری را وارد سیستم (در مرحله جذب) کنید و یا می توانید نرخ تبدیل در هر یک از دروازه های مراحل را افزایش دهید. هر دو استراتژی به طور معمول با هزینه ای همراه هستند. کل هزینه ای که شما برای بدست آوردن مشتری از مرحله جذب به مشتری پرداخت کننده متحمل شده اید همان چیزی است که CAC شما را تعیین می کند.

بیشتر بخوانیم
بوم ایکیگای

 

 

 

 

پرسش های کلیدی:

استارت آپ ها در مراحل اولیه، معمولا با سوالاتی ازین قبیل مواجه می شوند:

کانالهای در دسترس ما برای جذب مشتری کدامند؟

از چه راهکارهایی می توانیم برای تأثیرگذاری بر نرخ تبدیل بین مراحل استفاده کنیم؟

برای کاهش CAC ، افزایش CLTV و افزایش نرخ رشد کاربر ، چقدر باید هزینه کنیم؟

آیا باید روی کاربران فعال تمرکز کنیم؟ و یا صرفا مشتریان پرداختی؟

از دید استراتژیک، یافتن پاسخ این سؤالات بسیار مهم است. این بدان معناست که بحث در مورد وضعیت فعلی و استراتژی های آینده باید بخشی جدایی ناپذیر از سفر نوآوری باشد، به خصوص وقتی که شما دارید در راستای تناسب محصول بازار حرکت می کنید.

 

برای راه انداختن این بحث و آسانتر کردن پیگیری اوضاع فعلی و تمرکز بر روی آینده نزدیک، نیاز به یک ابزار تجسمی برای به بحث گذاردن در درون تیم است تا توانید بعدها هم برای بررسی مجدد به آن مراحعه کنید. پس بیایید این ایده اصلی را در قالب یک بوم کاربردی به کار ببریم که می توانید از آن استفاده کنید تا آنچه را که این قیف دزدان دریایی برای محصول، خدمت و یا استارتاپ شما انجام می دهد را بهتر بفهمید.

 

 

اشتراک گذاری
0

مطالب مرتبط

«نوآوری باز» چیست و چرا به یک ضرورت مهم تبدیل شده است؟
5 خرداد 1400

«نوآوری باز» چیست و چرا به یک ضرورت مهم تبدیل شده است؟


اطلاعات بیشتر
مسیر عصبی چیست و چگونگی شکل گیری مسیر عصبی
4 خرداد 1400

مسیر عصبی چیست و چگونگی شکل گیری مسیر عصبی


اطلاعات بیشتر
شرکت های دانش بنیان
2 خرداد 1400

سیر تا پیاز شرکت های دانش بنیان


اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

✕

تماس با ما

کرمان ، خیابان شهید کامیاب
نبش کامیاب 8
مرکز نوآوری و شتابدهی تگ

taradodgostar.ir@gmail.com

4971 3222 34 98+

عضویت

لینک های مفید ما

  • →  تکنوتگ
  • → تور نوآوری و خلاقیت
  • → وبلاگ تگ

پیوندهای مهم

  • → وزارت علوم تحقیقات و فناوری
  • → معاونت علمی فناوری رئیس جمهور
  • → مرکز شتاب دهی نوآوری
  • → شبکه نوآوری تهران
  • → شهرداری کرمان
  • → اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمان
  • → سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان

پیوند های مرتبط

  • → پارک علم و فناوری استان کرمان
  • → پژوهشگاه علوم و تکنولوژی پیشرفته
  • → صندوق نوآوری و شکوفایی
  • → اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی کرمان
  • → انجمن شرکت های دانش بنیان استان کرمان
  • → بنیاد نخبگان استان کرمان
  • → خانه صنعت، معدن و تجارت کرمان
© تمامی حقوق برای گروه تردد گستر محفوظ است
طراحی و پیاده سازی: شرکت مهندسی فناوری سورنا