آنچه در فضاهای کار اشتراکی خواهید یافت

آنچه در فضاهای کار اشتراکی خواهید یافت

فضای کار اشتراکی

فضای کار اشتراکی جایی است که استارتاپ‌ها، شرکت‌های کوچک و فریلنسرها در کنار هم فعالیت می‌کنند. استارتاپ‌های حاضر در این فضا معمولا در مراحل اولیه خود قرار دارند. فضاهای کار اشتراکی مزایای بسیاری دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود. فضای کار اشتراکی امکاناتی از قبیل میز، صندلی، اینترنت، اتاق جلسه، تلفن اختصاصی، فضای غذاخوری، استراحت و محیط بازی را در ازای دریافت اجاره ماهیانه ارائه می‌دهد‌. این هزینه در مقایسه با اجاره‌ یک محل مستقل و تامین امکانات آن، بسیار مقرون به صرفه است.

شبکه‌سازی

جذاب‌ترین بخش داستان همین‌جاست. در کتاب قوی سیاه می‌خوانیم: «به رویدادها بروید. شما حتی نمی‌توانید فکرش را بکنید که چه چیزهایی ممکن است در پوشش خوش‌اقبالی پیدا کنید. اگر از حضور در مکان عمومی اذیت می‌شوید، همکارانتان را بفرستید.»

ملاقات با بنیان‌گذاران استارتاپ‌های مختلف در یک مکان می‌تواند جذاب باشد. کارآفرینان یکی از جذاب‌ترین اقشار جامعه هستند و حضور در کنار این افراد در یک مکان احتمالا جذابیت‌های آن را دوچندان می‌کند. آنچه فضاهای کار اشتراکی را از یکدیگر متمایز می‌سازد، حضور افراد باتجربه، آگاه و متخصص در کنار یکدیگر است که فرصت یادگیری و کسب تجربه را بیش از پیش ایجاد کرده است.

انگیزه

مشاهده تیم‌های درحال رشد، انگیزه سایر تیم‌ها را زیاد می‌کند. تیم‌ها در فضای کار اشتراکی هنگام پیروزی باهم خوشحال هستند و هنگام شکست با یکدیگر همدردی می‌کنند. به این فکر کنید که در تنهایی چقدر دلیل برای شکست و توقف کارهای‌تان داشتید. همه ما با پروژه‌هایی که به صورت فردی باید انجام دهیم مشکلات زیادی داریم. در یک فضای کار اشتراکی همه یک هدف مشترک دارند و این باعث ایجاد نوعی هم‌افزایی و افزایش انگیزه در تیم‌ها می‌شود. مشاهده موفقیت اطرافیان، شما را به تکاپو وا می‌دارد.

رشد کسب و کار

استارتاپ‌ها معمولا سرویس‌های خود را برای اعضای فضاهای کار اشتراکی با قیمت بسیار پایین ـ اغلب رایگان ـ ارائه می‌دهند. گاهی اوقات این استارتاپ‌ها با هم کمپین‌های مختلفی را اجرا می‌کنند که برای آنها رشد بالایی به ‌همراه دارد. از طرفی وجود افراد مختلف در فضای کار اشتراکی سبب می‌شود، تیم‌ها بتوانند تست‌هایی مانند کاربردپذیری و یافتن اشکالات فنی را راحت‌تر انجام دهند.


حضور فعال در اکوسیستم

یکی از چالش‌های بنیان‌گذاران، حضور در جامعه استارتاپی کشور و فعالیت مستمر در جهت گسترش ارتباطات است. حضور در فضاهای کار اشتراکی این فرصت را در اختیار آنها قرار می‌دهد تا علاوه بر تعامل و توسعه ارتباطات از آخرین رویدادها باخبر شوند. نحوه این تعامل سبب می‌شود تا استارتاپ به سرعت در اکوسیستم شناخته شود.

یادگیری و آموزش

یکی از سیاست‌های جذاب فضاهای کار اشتراکی توجه به آموزش و یادگیری کارآفرینان است. برگزاری کارگا‌ه‌ها و رویدادهای تخصصی متعدد در حوزه‌های مختلف یکی از برنامه‌های مهمی است که تقریبا در تمام فضاهای کار اشتراکی اجرا می‌شود

سرگرمی

فضاهای کار اشتراکی معمولا برای استراحت و تفریح استارتاپ‌ها مکان مشخصی را در نظر گرفته‌اند. مدیران فضاهای کار این موضوع را درک کرده‌اند که این فضا خانه دوم کارآفرینان است و زمان زیادی را در این فضا سپری می‌کنند. تحقیقات نیز نشان داده است، سرگرمی و استراحت،  بازدهی افراد را به طور محسوسی افزایش می‌دهد.

هزینه

اگر بخواهیم هزینه فضاهای کاری اشتراکی را با یک دفتر مستقل مقایسه کنیم، تفاوت‌ها کاملا چشم‌گیر است. به‌طور مثال در فضاهای اشتراکی حال حاضر در ایران هزینه‌ اجاره در حدود ۱۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان، بسته به مکان‌های مختلف، برای هر صندلی دریافت می‌شود. این را در تعداد اعضای تیم ضرب کنید تا اجاره ماهیانه شما مشخص شود. این هزینه تقریبا تمامی هزینه‌ای است که شما در یک فضای کار اشتراکی خرج می‌کنید. اما در یک دفتر مستقل شما لیست بلند بالایی از هزینه‌ها را باید پرداخت کنید و علاوه بر رهن، اجاره و هزینه‌های جاری دفتر (از قبیل آب، برق، گاز، اینترنت)، باید تجهیزات اداری نیز خریداری کنید.

با دیگران به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *