اولین استارت آپ ویکند آنلاین مبارزه با کرونا و دوران پسا کرونا

معرفی رویداد

مقدمه

امروزه چالش های مختلف موجود در دنیا بخش های گسترده ای از زندگی انسان و سیاره زمین را تحت الشعاع قرارداده است. مسائل مرتبط با سلامت تن و روان، منابع آبی و غذایی، کسب وکار و بسیاری از موارد مشابه جزو چالش های امروز زمین می باشند. در این بین مسئله ی کسب وکار به دلیل اهمیت آن در رفع مشکلات موجود، ایجاد منابع درآمدی برای شاغلان و نقش مهم در توسعه فردی و اجتماعی، تبدیل به یکی از بزرگ ترین مسائل قرن حاضر شده است. عموما در گذر زمان کسب و کارها و افراد مشغول در آن ها در هر بحرانی با چالش های متعدد و جدیدی روبرو شده اند، که جوامع و حکومت ها با صرف منابع مالی و استفاده از متخصصان، در طول زمان با کمک نوآوری و فناوری در جهت رفع این چالش ها تلاش نموده اند. با شروع سال 2020 دنیا با مشکل بیماری همه گیر کرونا مواجه گردید که چالش عظیمی را در حوزه کسب و کار و اشتغال در دنیا به وجود آورده است. تعطیلی صدها میلیون موقعیت شغلی و مشکلات فراوان اقتصادی و اجتماعی ناشی از تعطیلی برای افراد شاغل در آن ها، بازار های مصرف و غیره، فرصتی را برای افراد خلاق و دارای ایده ایجاد نمود تا بتوانند با حل مشکلات موجود بار این فشار را از روی جوامع و حکومت ها برداشته و در جهت ایجاد کسب و کار های مبتنی بر نوآوری و فناوری چرخه و اکوسیستم کارآفرینی، اشتغال و تولید را زنده نگاه دارند. برنامه ریزی برای ایجاد یک کسب وکار مبتنی بر نوآوری، دانش و فناوری در شرایط امروز دنیا بدون داشتن اطلاعات و آشنایی با مفاهیم اولیه کسب و کار استارت آپی کاری بسیار خطرناک و پر ریسک می باشد؛ از این رو در چند دهه اخیر رویدادهای آموزشی و ترویجی متعدد و متنوعی جهت آشنایی متخصصان و صاحبان ایده با مفاهیم و قوانین اولیه راه اندازی استارت آپ ها در سراسر دنیا برگزار گردیده است. به طور کلی بر اساس اهداف موجود در توسعه استارت آپ ها هدف از برگزاری این رویدادهای آموزشی و ترویجی (استارت آپ ویکند، استارت آپ دمو، استارت آپ دی، ایده شو و ...) آموزش مبانی و مفاهیم کسب و کار نوین به فارغ التحصیلان و صاحبان ایده، راهنمایی و هدایت آن ها به سمت ایجاد کسب وکار های نوپا و دانش بنیان و در نهایت امکان جذب تیم های تشکیل شده و حمایت از آن ها جهت راه اندازی یک استارت آپ نوپا توسط نهادهای حمایتی و سرمایه گذاری دولتی و خصوصی بوده است. با توجه به شرایط بیماری در دنیا و لزوم حفظ فاصله گذاری اجتماعی برگزاری رویدادهای حضوری در حال حاضر امری خطیر و پرریسک بوده و از طرفی لزوم جذب، هدایت و حمایت از صاحبان ایده در حوزه های مختلف کسب وکار مرتبط با کرونا امری اجتناب ناپذیر و مفید به حال اجتماع میلیاری انسان در شرایط کنونی می باشد. مرکز نوآوری و شتابدهی تگ در راستای عمل به رسالت علمی، فرهنگی و اجتماعی خویش و گام برداشتن در مسیر جهش تولید و حمایت از مدافعان سلامت، در ابتدای سال جدید اقدام به انتشار فراخوانی به عنوان " جذب ایده ها و محصولات فناورانه و نوآورانه در زمینه مبارزه با کرونا و دوران پسا کرونا " نمود که با استقبال پرشور جوانان خلاق و شرکت های دانش بنیان در ارسال ایده ها و محصولات نوآورانه و خلاقانه در این زمینه مواجه شد، با عنایت به این امر کمیته سیاست گذاری و راهبردی مرکز تصمیم به برگزاری اولین استارتاپ ویکند آنلاین در زمینه مبارزه با کرونا و دوران پسا کرونا گرفت تا بتواند با هدایت، حمایت و آموزش افراد دارای ایده و محصول (کمینه محصول) با استفاده از فرایند آموزش مفاهیم استارت آپی، بوم مدل کسب و کار، تیم سازی و در نهایت شناسایی، پذیرش، ارزیابی، شتابدهی و سرمایه گذاری بر روی ظرفیت های استارت آپی در این حوزه، نقش آفرین باشد. شایان ذکر است که کلیه عواید حاصل از برگزاری این رویداد به منظور تهیه اقلام بهداشتی برای مصرف اقشار آسیب دیده از کرونا، به نهادهای خیریه مردم نهاد تقدیم خواهد شد.

رویداد شتاب (حضوری)

رویداد شتاب (Startup weekend) به عنوان یکی از مهم ترین دوره های آموزشی و انگیزشی در دنیا مطرح می باشد. در این رویداد که عموما در تعطیلات آخر هفته برگزار می گردد، علاقه مندان حوزه کارآفرینی و صاحبان تخصص و ایده و سرمایه گذاران در یک مکان گردهم آمده و با گذراندن آموزش های لازم تحت نظر متخصصین و اساتید خبره اقدام به طراحی بوم کسب و کار می نمایند. برنامه های آموزشی بوت کمپ (پیش رویداد) قبل از برگزاری رویداد اصلی، به عنوان یک ضرورت پیش آموزشی جهت آشنایی جامعه هدف با رویداد برگزار می گردد. در این دوره ها عموما بین 50 الی 140 نفر از علاقه مندان بسته به عمومی یا تخصصی بودن رویداد، از راه دور و نزدیک حضور می یابند. در طول رویداد، یک تسهیلگر و تعدادی مربی از میان متخصصین کسب و کار و آشنا با مباحث کارآفرینی کسب وکار نیز در طی سه روز متوالی به مشاوره و هدایت شرکت کنندگان می پردازند. همچنین در این رویداد تعدادی ایده توسط شرکت کنندگان ارائه می گردد که در نهایت تعداد 10 الی 12 ایده انتخاب شده شروع به تشکیل تیم کاری از میان شرکت کنندگان رویداد، می نمایند. بدین منظور ابتدا علاقه مندان و صاحبان ایده و تخصص جهت حضور در رویداد شتاب (حضوری)، اقدام به ثبت نام از طریق درگاه های معرفی شده می نمایند و با حضور در روز اول رویداد با برخی تعاریف و قوانین این حوزه، توسط تسهیلگر رویداد آشنا می شوند؛ سپس در زمانی مشخص ایده‌های خود را به مدت 1 دقیقه ارائه می‌کنند تا از بین ایده‌های ارائه شده، بهترین ایده ها با رأی حاضران انتخاب ‌شوند. صاحبان ایده‌های انتخاب شده تحت نظر مربیان رویداد اقدام به تشکیل تیم و جذب تخصص‌های مورد نیاز از بین دیگر شرکت کنندگان می نمایند. بعد از تشکیل گروه‌ها، فعالیت ها در روز اول به پایان می‌رسد. در روز دوم و سوم تیم ها با شرکت در کارگاه های آموزشی با بوم های کسب وکار، اعتبار سنجی ایده و محصول، کمینه محصول، نحوه ارائه ایده و یا دمو محصول آشنا می شوند و تحت هدایت مربیان رویداد به تکمیل بوم مدل کسب وکار خود می پردازند و ایده/محصول خود را از لحاظ اقتصادی و گاها نقش آن در حوزه اجتماعی مورد آزمون قرار می دهند.

برگزاری پیش رویداد (بوت کمپ)
ارائه یک دقیقه ای ایده ها توسط صاحبان ایده
مشاوره مربیان به تیم ها جهت تیم سازی و کار تیمی
برگزاری کارگاه های آموزشی در خلال رویداد
رویداد شتاب آنلاین (غیر حضوری)

در حال حاضر با توجه به مشکلات ناشی از همه گیری بیماری کرونا، مهم ترین هدف مرکز نوآوری و شتابدهی تگ حمایت از صاحبان ایده ها و محصولات نوآورانه و دانش محور در حوزه درمان، پیشگیری و فعالیت های حرفه ای در شرایط موجود و پسا کرونا می باشد تا در کنار حمایت حرفه ای و مالی از نخبگان و حفظ فاصله گذاری اجتماعی و امنیت سلامت جامعه نخبگان، بتواند نقش پررنگی در کاهش آسیب های اجتماعی و اقتصادی این ویروس بر روی جامعه ایفا نماید. رویداد استارت آپ ویکند آنلاین با حفظ شرایط فاصله گذاری اجتماعی، تمامی برنامه های استاندارد یک رویداد استارت آپی با زمان برگزاری 54 ساعت را در اختیار شرکت کنندگان قرار می دهد. استارت آپ ویکند آنلاین با تاکید بر آموزش حداکثری و دسترسی شرکت کنندگان به شبکه منتور ها و مربیان کارآمد در طول برگزاری رویداد محیطی امن و کارآمد جهت آزمون ایده/محصول در بوم مدل کسب وکار را فراهم می آورد. این رویداد با استفاده از سامانه های آموزشی آنلاین و حضور علاقه مندان، صاحبان ایده، مخترعان و صاحبان محصولات فناورانه و کسب و کارهای نوپا به صورت آنلاین در تاریخ 17 الی 19 اردیبهشت ماه با مدیریت مرکز نوآوری و شتابدهی تگ و همکاری نهادهایی از جمله معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صندوق نوآوری وشکوفایی ریاست جمهوری، استانداری کرمان، شهرداری کرمان، پویش کرونا پلاس، دانشگاه شهید باهنر کرمان، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری های پیشرفته، پارک علم و فناوری کرمان، بنیاد نخبگان کرمان، صندوق پژوهش و فناوری کرمان، سازمان صنعت معدن و تجارت کرمان، اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی کرمان، انجمن شرکت های دانش بنیان کرمان، گروه اقتصادی تردد، خانه صنعت معدن و تجارت کرمان، شرکت فناوری سورنا و انجمن خیریه یاس کرمان برگزار خواهد گردید. این رویداد بر اساس برنامه زمان بندی از پیش تعیین شده طبق جدول 1 در طول 54 ساعت و همانند رویداد های حضوری استارت آپ ویکند برگزار می گردد. در این رویداد صاحبان ایده، صاحبان محصول فناورانه (MVP) و همچنین کلیه مخترعین، مبتکرین، متخصصین و سایر علاقه مندان می توانند جهت آشنایی با مفاهیم اولیه کسب وکار و دنیای استارت آپ ها، شرکت نموده و ایده/محصول خود را با استفاده از تکنیک های موجود مورد ارزیابی و سنجش قرار دهند. کلیه علاقه مندان به شرکت در رویداد استارت آپ ویکند آنلاین می توانند با مراجعه به آدرس evand.com/events/tag-covid19 حداکثر تا ساعت 14 دوشنبه مورخ 1399/02/15 نسبت به ثبت نام قطعی در رویداد اقدام نمایند. در این رویداد با هدف حمایت از دانشجویان، فناوران عضو پارک های علم وفناوری، مخترعین و نخبگان کدهای تخفیف ویژه ای ارائه خواهد شد که امکان ثبت نام با کمترین هزینه را برای علاقه مندان فراهم می آورد. لازم به ذکر است که کلیه شرکت کنندگان و اعضای تیم آن ها، که در فراخوان اولیه تگ با عنوان "فراخوان جذب ایده ها و محصولات فناورانه و نوآورانه در زمینه مبارزه با کرونا و دوران پسا کرونا" که در تاریخ 1399/01/14 لغایت 1399/01/31 انتشار یافت، شرکت نموده اند، می توانند با شرکت در این رویداد شتاب آنلاین از تخفیف 100 درصدی بهره مند و به صورت کاملا رایگان در این رویداد شرکت نمایند. با توجه به تخصیص تعداد مشخصی کد تخفیف ثبت نام، برای بهره مندی از این امکان در صورت دارا بودن هر یک از شرایط فوق پیش از تهیه بلیط در سایت ایوند تصویر مدرک مربوطه (کارت دانشجویی/کارت بنیاد نخبگان/ گواهی ثبت اختراع/گواهی استقرار در پارک ها یا مراکز رشد/عنوان ایده ثبت شده در فراخوان) را به شماره واتس اپ 09021632933 در طول ساعات 8 الی 16 ارسال نموده تا در اولین فرصت کد تخفیف برای شما ارسال گردد. لازم به ذکر است شرکت کنندگان در این رویداد و همچنین سایر علاقه مندان می توانند به صورت رایگان و آنلاین در پیش رویدادها طبق جدول 2 از طریق آدرسی که در سایت و صفحه اینستاگرام مرکز معرفی می شود، شرکت نمایند. شرکت کنندگانی که قصد دارند به عنوان صاحب ایده، ایده خود را در رویداد مطرح نمایند می بایست طبق برنامه زمان بندی رویداد از طریق مراجعه به سامانه رویداد آنلاین تگ نسبت به ثبت ایده/محصول فناورانه و استارت آپی خود اقدام نمایند. همچنین سایر شرکت کنندگان می بایست در سامانه رویداد آنلاین تگ وارد شوند اطلاعات فردی و تخصص خود را درفرم مشخصات حساب کاربری وارد کنند.


پس از ثبت اطلاعات اولیه کلیه ایده ها/محصولات، تمامی شرکت کنندگان طبق جدول زمان بندی دو روز زمان خواهند داشت تا هر یک 3 ایده را با رای خود با مراجعه به سامانه رویداد آنلاین تگ انتخاب نمایند. در نهایت 10 ایده دارای بالاترین رای فرصت ارائه آنلاین در روز افتتاحیه را خواهند داشت و می توانند پس از آن به تشکیل تیم خود بپردازند. نکته مهم در رویدادهای استارت آپ ویکند امکان حضور کلیه شرکت کنندگان (صاحبان ایده، متخصصین، صاحبان محصول فناورانه و علاقه مندان) در تیم های منتخب می باشد، زیرا هدف از برگزاری رویدادهای این چنینی در مرحله اول آموزش مفاهیم مهم و اولیه کسب وکار به شرکت کنندگان می باشد؛ به همین دلیل حضور در یک تیم به منزله عضویت و شراکت در ایده/محصول ارائه شده توسط صاحب ایده یا محصول نخواهد بود و هیچ حقی برای سایر شرکت کنندگان نسبت به آن به وجود نخواهد آورد. در نهایت درکنار آموزش همگانی، صاحب ایده/محصول می تواند در صورت تمایل پس از پایان رویداد بر اساس نیاز و توانایی اعضای تیم خود نسبت به ایجاد یک هسته نوآور اقدام نماید. هدف در مرحله دوم شناسایی صاحبان ایده و محصولات فناورانه و ایجاد بستر مناسب جهت حمایت از ایشان و توسعه استارت آپ های دانش محور می باشد. حال با مشخص شدن 10 ایده/محصول برگزیده توسط شرکت کنندگان فرآیند 54 ساعته رویداد آغاز میشود به گونه ای که تمامی شرکت کنندگان با مراجعه به سامانه رویداد آنلاین تگ طبق برنامه زمان بندی در مراسم افتتاحیه شرکت می کنند و پس از تشریفات اولیه مراسم افتتاحیه، تسهیلگر به ذکر توضیحات کامل در خصوص روند برگزاری می پردازد؛ سپس مربیان و کادر اجرایی حاضر در رویداد، به صورت آنلاین آموزش های لازم را به شرکت کنندگان و صاحبان ایده های منتخب می دهند. سپس به هر یک از صاحبان ایده ها/محصولات منتخب 2 دقیقه فرصت ارائه و معرفی ایده خود داده خواهد شد. پس از معرفی 10 ایده/محصول منتخب توسط صاحبان آن ها، با کمک تسهیلگر رویداد از بین شرکت کنندگان با تخصص های مختلف طبق پلتفرم طراحی شده در سامانه رویداد آنلاین تگ تیم سازی صورت می پذیرد و افراد هر تیم با دریافت مجوز اتاق کار آنلاین تحت نظارت مربیان رویداد و تسهیلگر اقدام به تکمیل بوم مدل کسب و کار نموده و در 5 کارگاه آموزشی طبق جدول 1 به صورت آنلاین شرکت می نمایند. در این رویداد مربیان بر اساس برنامه زمانی تعیین شده به اتاق هر گروه مراجعه می نمایند و نسبت به هدایت و منتورینگ اقدام می نمایند. از طرف دیگر با توجه به تمهیدات صورت گرفته هر گروه در زمان نیاز می تواند با دعوت و درخواست از تیم منتورینگ از خدمات آنلاین آن ها در اتاق مربوطه استفاده نماید. در نهایت تیم ها پس از تکمیل بوم مدل کسب و کار در روز پایانی، 5 دقیقه فرصت خواهند داشت تا توسط عضو منتخب خود و با تاکید بر پارامترهای موجود در بوم به صورت آنلاین در صفحه اصلی رویداد به ارائه ایده/محصول خود به سایر تیم ها، داوران و سرمایه گذاران، بپردازند و در جهت جلب نظر شبکه سرمایه گذاران مرکز نوآوری و شتابدهی تگ گام بردارند. عبور از مرحله جذب از الزامات پذیرش در مرکز نوآوری و شتابدهی تگ می باشد لیکن سه تیم برتر رویداد می توانند مستقیما و بدون عبور از این مرحله بر اساس آیین نامه ها و قوانین مرکز، وارد مرحله ارزیابی این مرکز شوند و شانس بیشتری جهت پذیرش در مرکز را خواهند داشت. همچنین با توجه به حمایت های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری ایده ها/محصولات انتخابی در این رویداد پس از بررسی مورد حمایت های مالی و سرمایه گذاری قرار خواهند گرفت. به جهت اطلاع از خلاصه روند برگزاری رویداد برای کسانی که موفق به ثبت نام در رویداد به دلیل محدودیت ظرفیت نشده اند امکان بازدید از فرآیند رویداد را از طریق امکان پخش زنده آپارات نیز ارائه خواهد شد که اطلاع رسانی آن توسط تیم اجرایی و پشتیبانی در طول رویداد از طریق صفحات مجازی مرکز صورت خواهد پذیرفت.

پیش رویداد (بوت کمپ)

عموما هدف از برگزاری پیش رویدادها آشنایی شرکت کنندگان استارت آپ ویکندها با روند برگزاری می باشد. بوت کمپ های رایگان استارت آپ ویکند آنلاین ایده ها/محصولات نوآورانه و فناورانه در زمینه مبارزه با کرونا و دوران پسا کرونا به صورت آنلاین و بر اساس جدول 2 در سایت مرکز قرار می گیرد تا شرکت کنندگان بتوانند ضمن آشنایی با مباحث مرتبط با رویداد و موضوع آن، با روند برگزاری و چگونگی شرکت در رویداد آشنا شوند. مربیان با تجربه و استارت آپی توصیه می نمایند تمام علاقه مندان و شرکت کنندگان در استارت آپ ویکند ها، در دوره های پیش رویداد شرکت نمایند.

کارگاه های رویداد آنلاین

کارگاه آشنایی با بوم کسب وکار

این کارگاه جهت آشنایی شرکت کنندگان با مسائل اولیه و مفاهیم موجود در انواع بوم مدل کسب و کار برگزار می گردد. در این دوره آموزشی 1 تا 2 ساعته شرکت کنندگان با انواع بوم های مدل کسب و کار آشنا شده و نسبت به تکمیل یکی از آن ها برای ایده/محصول خود اقدام می نمایند. بوم های مدل کسب وکار یکی از اساسی ترین نیاز های هر استارت آپ و کسب و کار نوپا و حتی با سابقه می باشد کما اینکه کمپانی های بسیار بزرگی همچون کوکاکولا، نایکی، آدیداس و... نیز بوم های خود را هر ساله باز طراحی می نمایند.


کارگاه آموزشی اعتبار سنجی (validation)

اعتبارسنجی ایده و محصول کمینه یکی از کلیدی ترین نکات در سنجش و آزمون ایده/ محصول می باشد. عموما فعالین حوزه کسب و کار نوین، اعتبار سنجی را مشابه فرآیند تحقیق و توسعه جهت آزمودن ایده و محصول پیش از عرضه عمومی توسط کمپانی های بزرگ در نظر می گیرند. بنابراین آشنایی با شیوه اعتبار سنجی می تواند کمک شایانی به صاحبان ایده/محصول در خصوص آگاهی از اقبال عمومی محصول نهایی و صرفه جویی در هزینه ها نماید.


کارگاه آموزشی کمینه محصول (MVP)

در روند تولید محصول، کمینه محصول (minimum viable product) به محصولی گفته می‌شود که در مقابل ریسک تولید ضریب بازگشت سرمایه بالایی دارد. تعاریف بسیاری برای کمینه محصول ارائه گردیده است ولی به طور کلی کمینه محصول پذیرفتنی MVP روشی برای توسعه محصول است قبل از آنکه محصول نهایی وارد بازار شود .هر شرکت استارت آپی ارائه دهنده محصول جدید با یک مدل ابتدایی با حداقل امکانات ( فیچر ) شروع می کند. حتی گوگل در آغاز کار خود با یک صفحه ساده HTML شروع کرد تا درک درستی از رفتار کاربران داشته باشد. در نهایت MVP به شرکت های نوپا کمک می کند مساله مشتری را درک کرده و بهترین راه حل را برای آن ها ارایه دهند .


کارگاه آموزشی ارائه و پرزنت

این کارگاه با هدف آموزش نحوه ارائه محصول و یا ایده توسط صاحبان ایده و محصول، به مخاطبین مثل سرمایه گذاران و شرکا به صورت تاثیر گذار و در کمترین زمان ممکن، برگزار می گردد. بسیاری از ایده های ناب و محصولات کاربردی و دارای پتانسیل بالای اقتصادی تنها به دلیل عدم ارائه صحیح توسط صاحبان شان نتوانسته اند جایگاه سرمایه گذاری مناسب کسب نمایند و چه بسا با نابودی و شکست مواجه شده اند.


دسترسی سریع به لینک ثبت نام

کلیه علاقه مندان به شرکت در رویداد استارت آپ ویکند آنلاین می توانند حداکثر تا ساعت 14 روز دوشنبه مورخ 1399/02/15 با مراجعه به آدرس evand.com/events/tag-covid19 نسبت به ثبت نام قطعی در رویداد اقدام نمایند. به دلیل اختلال در سایت ایوند طی روزهای پنج شنبه و جمعه امکان ثبت نام تا پایان ساعت اداری روز دوشنبه ممکن شد. پس از پیگیری های و مکاتبات صورت گرفته با سایت ایوند این مشکل رفع شده است؛ اما در صورت وجود هرگونه سوال و یا مشکل احتمالی در طول ثبت نام می توانید از طریق شماره واتس اپ 09021632933 با ما در ارتباط باشید.

اطلاعیه

به استحضار می رساند به دلیل اختلال در سایت ایوند طی روزهای پنجشنبه و جمعه، ثبت نام رویداد شتاب آنلاین تا پایان ساعت اداری روز دوشنبه ۱۳۹۹/۰۲/۱۵ تمدید شد.


ثبت ایده و تکمیل مشخصات در سامانه رویداد شتاب آنلاین از ساعت ۱۶ دوشنبه آغاز و در ساعت ۲۴ سه‌شنبه پایان می یابد.